De Zoute Grand Prix is synoniem voor alles wat exclusief en mondain is. Het oldtimerevenement in Knokke-Heist is na tien edities uitgegroeid tot een feest van 'the good life' en trekt jaarlijks meer dan 250.000 bezoekers naar de Belgische kust. Wij zorgden opnieuw voor buzz in de nationale an internationale pers.

Exclusief evenement

Wat hebben wielerkampioen Tom Boonen, presentatrice Véronique de Kock, bondscoach Roberto Martinez, prins Pieter-Christiaan van Oranje-Nassau, topatlete Nafissatou Thiam, zanger-presentator Koen Wauters en pianist Jef Neve met elkaar gemeen? Een voorliefde voor zeldzame auto’s, zo blijkt. En ze waren niet alleen: de Zoute Grand Prix, het hoogtepunt van het classic car seizoen, trok dit jaar 250.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Zij konden vier dagen lang genieten van de meest indrukwekkende en exclusieve pareltjes van autotechniek. Een openluchttentoonstelling van premium automerken, een oldtimerrally voor pre- en post war classic cars, een fabelachtige veiling van droomwagens, een elegantieconcours van wereldklasse en een tour voor GT-wagens. Wie het wou zien moest naar Knokke-Heist. Dat was de boodschap die we in aanloop naar en tijdens het event in de pers verspreidden.

Aandacht in de media

Bij een internationaal evenement als de Zoute Grand Prix hoort een gepaste persstrategie. Wij leidden alle persacties in goede banen, van bij de start. Zo voorzagen we een online platform waar journalisten zich op konden accrediteren en stuurden we ruim op voorhand e-mailings naar zorgvuldig geselecteerde media. We maakten een lijvig persdossier op met alle praktische details en het volledige programma. En we werkten persmailings uit die we vulden met de interessantste scoops. Zo genereerden we in de aanloop naar het event heel wat free publicity in de juiste media.

"Actief press management leverde een pak free publicity op in binnen- en buitenland."

Persbegeleiding tijdens en na

Tijdens de vier dagen van het evenement richtten we een persbalie in. Daar konden journalisten terecht voor informatie en individuele begeleiding om bijvoorbeeld een interview te regelen met een van de bekende deelnemers of naar een interessante locatie gebracht te worden. Onze persservice stopte daar evenwel niet. Na afloop van de Zoute Grand Prix zetten we alle foto- en infomateriaal online in het downloadcenter, exclusief toegankelijk voor journalisten.

Return on free publicity

En wat leverde onze persstrategie op? Lang niet alleen aandacht in de regionale pers! Ook nationale (VTM, Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, RTBF, ...) en internationale media (TF1, Le Figaro, ...) besteedden aandacht aan de Zoute Grand Prix, net als heel wat online nieuwskanalen en gespecialiseerde websites. RTBF maakte zelfs een nieuw autoprogramma waarin de Zoute Grand Prix de spits mocht afbijten. Kortom, met meer dan 100 lokale, regionale, nationale en internationale journalisten aanwezig in Knokke-Heist mogen we gerust spreken van een geslaagde return on press investment.