Scolarest, onderdeel van de Compass Group, beheert talrijke restaurants in de Belgische scholen. Naast het bereiden van lekkere maaltijden wou het de directie, leerlingen en hun ouders actief bewustmaken van gezonde voeding. Met EnergiQ, een dynamisch en activerend online platform, realiseerden we communicatiekanaal recht naar het hart van de doelgroep.

Nieuw (op)voedingsconcept

Scholen, jongeren en ouders overtuigen van het belang van een gezond voedingspatroon. En dat op een eigentijdse, interactieve en toegankelijke manier. Een uitdaging die we met beide handen aangrepen. We bedachten een nieuw concept, EnergIQ, om de doelgroepen te sensibiliseren en te activeren. Jongeren hebben ‘slimme energie’ nodig om te groeien, te spelen, te studeren… Om die energie op peil te houden zijn gezonde voeding en een evenwichtige levensstijl essentieel. Via het EnergIQ concept helpen we mee die boodschap uit te dragen.

Educatief en interactief

De eerste uitwerking van het nieuwe EnergIQ concept was een gloednieuw online platform: www.energiq.be. Een interactieve website ontwikkeld op maat van lagere en middelbare scholen met de bedoeling om jongeren en hun ouders te informeren, sensibiliseren en activeren. EnergIQ leert jong en oud bewust omgaan met gezonde voeding via blogberichten, wedstrijden en tal van tips. De inhoud van de site kan slim worden aangepast dankzij een handige leeftijd-slider, zodat iedereen binnen de doelgroep (6 – 16 jaar) content op maat te zien krijgt. Leerkrachten vinden er educatieve pakketten en presentaties om in hun lessen te gebruiken.

Content in een aantrekkelijk jasje

Aan de hand van blogartikels biedt het platform gevarieerde en geactualiseerde content rond gezonde voeding voor alle leeftijdscategorieën. Daarnaast houden originele tips, leuke spelletjes, quizzen, recepten… de leerlingen en hun ouders het hele schooljaar door up-to-date. Elke maand staat in het teken van een thema (Wereld Duurzaamheidsdag, Vergeten Groenten, Smoothies...), met actuele berichten en educatieve tools zodat leerkrachten er in de klas mee aan de slag kunnen. Tot slot vinden de leerlingen op het platform niet alleen informatieve, maar ook praktische content zoals de menukaart van de school.

Diverse communicatietools

Om de verschillende doelgroepen vertrouwd te maken met (de mogelijkheden van) het EnergIQ platform werkten we een hele reeks communicatietools uit. Van posters voor in de klas tot leuke conceptbeelden voor op de website. Van een handleiding tot een aparte informatieve pagina op het platform voor de leerkrachten. Van e-mailings naar de schooldirecties tot brieven voor de ouders. We trokken al onze crossmediale registers open om het platform in beweging te krijgen én te houden.